Käsipallotoimintaan vaikuttavat koronarajoitukset

Päivitetty 26.1.

Otteluiden ja harjoitusten osalta noudatetaan viranomaisten määräyksiä. Eri tahojen suositusten perusteella otteluita ei automaattisesti siirretä. Mikäli joukkuetta ei eri syistä saada paikalle ohjelman mukaiseen otteluun on tärkeää toimia ohjeen mukaan. Ks. ohjeet täältä.

Muistutamme, että kaupungit ja viranomaiset voivat antaa omia ohjeistuksia. Pyydämme seuraamaan tarkasti oman alueen viranomaisten tuoreimpia ohjeistuksia. Kotijoukkueen tulee ollaan aktiivinen vierasjoukkueen suuntaan, mikäli oman kunnan määräykset eroavat näistä ohjeista.

Voimassa olevat koronarajoitukset mahdollistavat tällä hetkellä 2003 ja myöhemmin syntyneiden sekä aikuisten kahden ylimmän sarjatason joukkueiden harjoittelun ja pelaamisen. Pääkaupunkiseudun osalta miesten ja naisten 1. divisioonan joukkueilta hallit pysyvät kuitenkin suljettuina. Tilojen sulut ovat voimassa Uudellamaalla 7.2., Varsinais-Suomessa 28.1. ja Kanta-Hämeessä 9.2. saakka.

Käytännössä siis B-F -junioreiden (tapauskohtaisesti A-junioreiden) otteluita, miesten SM-liigaa, naisten SM-sarjaa sekä miesten ja naisten 1. divisioonan otteluita voidaan pelata sulkuaikana.

Käsipalloliiton suositukset terveysturvalliseen harrastustoimintaan ovat linjassa Olympiakomitean suositusten kanssa:

• Toimintaan ei osallistuta, jos on hengitystieinfektioon viittaavia oireita.
  • Yli 12-vuotiaiden (vuonna 2007 syntyneet ja vanhemmat) suositellaan käyttävän kasvomaskia harjoittelun ja pelien ulkopuolella. Kasvomaskin käytössä huomioidaan siihen liittyvät THL:n ohjeet.
  • Toimintaan kokoontuvat vain tarvittavat henkilöt: osallistujat, valmentajat, toimihenkilöt, erotuomarit ja välttämättömät huoltajat.
  • Toimintaan osallistuvat menevät tilaan, kun edelliset osallistujat ovat lopettaneet oman toimintansa ja poistuneet tilasta.
  • Puku- ja pesuhuonetilojen käyttöä vältetään, jos mahdollista.
  • Käsihygieniaan kiinnitetään erityistä huomiota. Kädet pestään huolellisesti ennen ja jälkeen toiminnan. Käsidesiä on oltava saatavilla toiminnan aikana.

Olympiakomitean päivittyvät suositukset lajien toimintaan näet täällä.

Voimassa kaikkialla Suomessa esim. yleisötilaisuuksissa sekä käsipallon harjoittelu- ja kilpailutoiminnassa (tartuntatautilaki 58 C)

• Asiakkailla ja osallistujilla on mahdollisuus käsien puhdistamiseen
  • Asiakkaille ja osallistujille annetaan riittävän etäisyyden ylläpitämistä, käsien puhdistamista ja muita vastaavia tartuntojen leviämistä estäviä käytäntöjä koskevat toimintaohjeet
  • Tilojen ja pintojen puhdistamista tehostetaan
  • Asiakkaiden ja osallistujien oleskelu järjestetään sillä tavoin väljästi kuin se on mahdollista toiminnan erityispiirteet huomioon ottaen. Mahdolliset asiakaspaikat sijoitetaan riittävän etäälle toisistaan.

Voimassa Uudellamaalla yleisötilaisuuksien osalta

Uudellamaalla yleisötilaisuudet ovat kiellettyjä 31.1. saakka. Koronapassilla ei voida kiertää rajoitusta.

AVIn ohjeistuksen mukaan yleisöksi lasketaan vain varsinainen yleisö. Yleisöksi ei siis lasketa pelaajia, erotuomareita, toimitsijoita, henkilökuntaa.

Voimassa Varsinais-Suomessa yleisötilaisuuksien osalta

Varsinais-Suomessa yleisötilaisuudet ovat kiellettyjä 28.1. saakka. Koronapassilla ei voida kiertää rajoitusta.

Voimassa Kanta-Hämeessä yleisötilaisuuksien osalta

Kanta-Hämeen alueella yli 10 hengen yleisötilaisuudet ovat kiellettyjä 23.2. saakka. Koronapassilla ei voida ylittää rajoitusta.

AVIn ohjeistuksen mukaan yleisöksi lasketaan vain varsinainen yleisö. Yleisöksi ei siis lasketa pelaajia, erotuomareita, toimitsijoita, henkilökuntaa, joten heitä koronapassin tarkistusvelvollisuus ei koske. Jos tällainen henkilö siirtyy tehtävänsä jälkeen katsomoon seuraamaan tapahtumaan, täytyy hänen koronapassinsa tarkastaa.

Lisäksi pyydämme huomioimaan THL:n ohjeistuksen, jossa suositellaan varotoimena välttämään äärimmäistä fyysistä rasitusta kolmen vuorokauden ajan koronarokotuksen jälkeen.

Koko käsipalloliiton historia nyt kaksissa kansissa! Tilaa Pihkassa palloon tai Fäst vid bollen nyt vaivattomasti verkosta.